مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی جزئیاتی از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی درخواست روسیه برای تحقیق درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه غرب به اوکراین برای حمله به روسیه چراغ سبز نشان داد ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم ​​​​​​​لتونی: اوکراین مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه را دریافت کرده است هاآرتص: جوانان اسرائیلی در حال ترک اسرائیل هستند ترور یک فرمانده مقاومت به دست تشکیلات خودگردان + عکس حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات در فلسطین اشغالی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رصد تحرکات نظامیان صهیونیست در مرز لبنان توسط حزب الله + فیلم ۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم
سرخط خبرها

آیین تجلیل از پیشکسوتان عملیات شکست حصر آبادان در مشهد برگزار شد | عملیات ثامن‌الائمه (ع) نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس بود + فیلم

  • کد خبر: ۱۸۶۰۱۰
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
آیین تجلیل از پیشکسوتان عملیات شکست حصر آبادان در مشهد برگزار شد | عملیات ثامن‌الائمه (ع) نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس بود + فیلم
همزمان با پنجم مهر ماه، سالروز شکست حصر آبادان و عملیات پیروزمندانه ثامن‌الائمه(ع)، آیین تجلیل از رزمندگان پیشکسوت و فرماندهان این عملیات صبح امروز با حضور جمعی از فرماندهان رده‌های مختلف نیروهای مسلح استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز همزمان با پنجم مهرماه، سالروز شکست حصر آبادان و عملیات پیروزمندانه ثامن‌الائمه (ع)، آیین تجلیل از رزمندگان پیشکسوت و فرماندهان این عملیات، صبح امروز با حضور امیر سرتیپ ناصر آراسته، مشاور نظامی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی، امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا، حجت‌الاسلام مهدی حسن‎زاده نامقی، مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، امیر سرتیپ منوچهر کهتری، فرمانده وقت عملیات شکست حصر آبادان و جمعی از فرماندهان رده‌های مختلف نیرو‌های مسلح استان برگزار شد.

عملیات ثامن‌الائمه (ع) سرآغاز همه پیروزی‌ها

ارشد نظامی آجا در شمال شرق کشور در ابتدای این مراسم با بیان اینکه پیروزی در فراز‌های مهم و گردنه‌های سخت دفاع مقدس به برکت پیشروی محبت جمهوری اسلامی در دل‌های مردم بود، اظهار کرد: در تاریخ دفاع مقدس گره‌های تاریخی و مشکلات ریز و درشتی مشاهده می‌کنیم که اگرچه برای امروز عبرت‌آموز است، اما حقیقت آن زمان این بود که رزمندگان اسلام به لطف ایمان و اراده انقلابی خود در هیچ چالشی زمین‌گیر نمی‌شدند و هر فتنه و تهدید را به فرصت تبدیل می‌کردند.

وی افزود: عملیات ثامن‌الائمه (ع) یکی از همان نقاط عطف مهم تاریخ دفاع مقدس بود؛ جایی که حزب بعث با محاصره آبادان در تلاش برای تصرف این شهر و تحمیل یک برتری میدانی فراگیر بر مدافعان ایرانی بود، اما بنیان‌گذار کبیر انقلاب دستور داد که محاصره آبادان باید شکسته شود و اینجا بود که لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه (ع) با فرماندهان و رزمندگان جان‌برکف و انقلابی خود به میدان آمد و کاری کردند که در کمتر از ۹ ماه پس از این با اجرای عملیات‌هایی نظیر طریق‌القدس و فتح‌المبین، هیچ اثری از متجاوزان بعثی در خاک ایران اسلامی باقی نماند.

آذریان خاطرنشان کرد: عملیات ثامن‌الائمه (ع) سرآغاز و منشأ بروز تحولات فراوانی در تاریخ این کشور شد، به گونه‌ای که امروز می‌توان ادعا کرد اگر توانمندی یگان‌های زرهی، موشکی، پهپادی و پدافندی این لشکر پیروز به این حد از اعتلا رسیده، در حقیقت به برکت مجاهدت رزمندگان سرافراز و دلاوری بود که زمانی با حداقل امکانات بیشترین توفیقات را کسب کردند و حتی از بذل جان ابا نداشتند.

وی ادامه داد: استمرار همه آن جان‌فشانی‌ها نیز ده‌ها سال بعد در جبهه‌های دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (س) رخ داد؛ آن زمان که نسل تازه‌ای از تکاوران و فرماندهان جان‌برکف این لشکر عملیاتی در امتداد حرکت اسلاف صدیق خود پا به میدان گذاشتند و یک بار دیگر تاریخ‌سازی کردند.

عملیات ثامن‌الائمه (ع) نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس

رئیس هیئت معارف جنگ شهید سپهبد صیاد شیرازی هم در این مراسم با بیان اینکه عبودیت و اطاعت ۲ عنصر مهم در هر جنگ نظامی است، گفت: عبودیت، جنبه عبادی و معنوی مسئله است و اطاعت، جنبه علمی و عملیاتی آن. از همین ۲ موضع اگر عملیات ثامن‌الائمه (ع) را بررسی کنید، درک می‌کنید که این عملیاتی یکی از آموزنده‌ترین و فنی‌ترین عملیات‌های دفاع مقدس بود.

وی عملیات ثامن‌الائمه (ع) را نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس توصیف کرد و افزود: این یک فراز بی‌مانند در تاریخ پیروزی‌های ما در دفاع مقدس است. هر هشت مورد از اصول هشت‌گانه یک عملیات نظامی همچون تمرکز قوا، تأمین و غافلگیری در این عملیات وجود داشت. سرعت پیشروی و پیروزی هم در این عملیات به حدی بالا بود که دشمن حتی فرصت پاتک رسمی و سازمان‌یافته پیدا نکرد. علاوه بر این عملیات ثامن‌الائمه (ع) تنها عملیات دفاع مقدس است که از عالی‌ترین فرمانده درگیر تا یک سرباز صفر همه در خط مقدم حضور پیدا کرده و در جنگ نظامی فیزیکی مشارکت داشته باشند.

امیر سرتیپ آراسته تصریح کرد: جسارت تاخت بر دشمن، بازپس‌گیری مناطق، به اسارت درآوردن نیرو‌ها و به غنیمت گرفتن تجهیزات آن‌ها از عملیات ثامن‌الائمه (ع) بود که در میان رزمندگان نهادینه شد و به سایر جبهه‌های جنگ هم تسری یافت. دشمن بعثی با این عملیات بود که درک کرد جایش در این کشور نیست و با نیرو‌هایی مواجه شده که توان مقابله با او در هر زمان و موقعیتی را دارند. باید خدا را شکر کرد برای این افتخارات و البته دستاورد‌هایی که در امتداد این پیروزی‌ها حاصل شده است.

در انتهای این مراسم از کتاب خاطرات ستوان علی حامداحمد با عنوان «پشتیبانی جنگ در لشکر ۷۷» نوشته رامین رامین‌نژاد رونمایی شد. از این نویسنده تاکنون ۹ جلد کتاب منتشر شده است. همچنین تجلیل از امیر سرتیپ منوچهر کهتری، فرمانده عملیات شکست حصر آبادان و جمعی از خانواده‌های رزمندگان شهید این عملیات از دیگر محور‌های این برنامه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->